klik klik

Monday, August 27, 2012

INTEGRATED ISLAMIC EDUCATION IN BRUNEI DARUSSALAM : PHILOSOPHICAL ISSUES AND CHALLENGES


KRITIKAN JURNAL:
INTEGRATED ISLAMIC EDUCATION IN BRUNEI DARUSSALAM :
PHILOSOPHICAL ISSUES AND CHALLENGES
Abstrak
Dalam bahagian abstrak penulis menjelaskan tujuan kajian ini untuk menyelidik semula pelaksanaan Integrasi Pendidikan Islam di Brunei. Dari aspek latar belakang, penulis menjelaskan tentang pelaksanaan Integrasi Pendidikan Islam bermula selepas tahun 2004. Melalui dapatan kajian penulis menyatakan bahawa program bersepadu atau Integrasi Pendidikan Islam ini diterima baik oleh masyarakat namun para pendidik tidak dibekalkan dengan ilmu yang lengkap untuk merealisasikan visi tersebut.

Pengenalan.
Penulis menghuraikan konsep Integrasi Pendidikan Islam  dengan membawa pandangan tokoh seperti Al-Attas, al-Shaybaniy dan Maimun Asqha  Lubis. Pengkaji menekankan bahawa pendidikan adalah proses  pengisian sesuatu kedalam diri manusia. Proses pembentukan manusia yang dinamik ini berlaku secara beransur-ansur ini mampu membentuk manusia menjadi individu yang lebih baik . Integrasi Pendidikan Islam  menekankan tentang :
1.      Untuk menghasilkan manusia alim’ yang sentiasa menhambakan dirinya untuk Allah
2.      Untuk melaksanakan pembelajaran sepanjang hayat
3.      Untuk membina modal insan melalui persepaduan jiwa, akal dan badan
4.      Untuk membentuk insan yang berkeupayaan untuk melaksanakan tugas sebagai hamba dan khalifah
Integrasi pendidikan Islam berfokuskan kepada pelaksanaan Islam sebagai kerangka  yang menyeluruh dan menolak sebarang unsur secular yang bersumberkan daripada Al-quran dan as-sunnah dalam membina masyarakat madani . Namun pengkaji berpendapat bahawa persepaduan ilmu ini hanya boleh dicapai melalui strategi, pendekatan, metod dan teknik yang efektif dalam pelajaran dan pembelajaran.

Falsafah Dalam Integrasi Pendidikan Islam.

Objektif  bagi Integrasi Pendidikan Islam yang dilaksanakan di Brunei Darussalam adalah bersifat holistik dan dominan bagi mengatasi pendidikan sekular. Berdasarkan rajah yang dikemukakan oleh pengkaji dapat dilihat bahawa Integrasi Pendidikan Islam yang dijalankan di Brunei mengutamakan pembangunan spiritual untuk menghasilkan pencapaian modal insan menerusi aspek kognitif, afektif dan psikomotor. Insan yang lahir daripada pendidikan ini diharapkan menjadi insan yang seimbang  dan jauh daripada unsur negatif.
Menurut pengkaji falsafah Integrasi Pendidikan Islam ini wujud daripada konspe manusia sebagai khalifah dimana manusia dicipta untuk mentadbir bumi ke peringkat tamadun yang tertinggi. Dalam menghuraikan teori ini secara terperinci tiada  sumber yang dinyatakan oleh pengkaji sebaliknya  isu ini dikuatkan dengan hujjah ini yang memberatkan tentang keutamaan ilmu itu dalam menerusi  surah al-alaq (1-4), surah al-Mujadalah (269) dan surah al-Baqarah (269).

Kesan Sistem Integrasi Pendidikan Islam di Brunei

Konsep Integrasi Pendidikan Islam ini telah mula dibincangkan sejak tahun 1970 dan berjalan dengan baik kerana mendapat sokongan padu daripada pemimpin dan disokong padu dengan falsafah “ Melayu Islam Beraja”.  Negara Brunei yang telah melatakkan Islam sebagai agama rasmi memandangkan majoritinya penduduknya adalah muslim. Pada 1972 Pesuruhjaya Pendidikan telah mengemukakan cadangan  dasar asimilasi Islam dalam pendidikan dimana semua subjek yang diajar perlu bercirikan dan berdasarkan syariat Islam. Akhirnya konsep ini diperkenalkan pada tahun 1985 selepas ia dululuskan.
Beberapa penambahbaikan telah ditetapkan oleh  Jabatan Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan, Brunei Darusslam dalam objektif pendidikan di Brunei bermula pada tahun 1972. Perubahan ini bertujuan mengukuhkan Pendidikan Islam dalam memastikan nilai-nilai Islam dapat diasimilasikan dalam sistem pendidikan melalui kurikulum sekolah.
Terdapat laporan yang menjadi sumber utama dalam membentuk kerangka sistem Pendidikan Brunei yang juga tidak dinyatakan sumbernya oleh pengkaji.  Laporan ini menggesa pembangunan dan pengukuhan Melayu Islam dan Monarki dimana Isla menjadi asas kekuatan. Beberapa konvensyen  telah dijalankan dalam menjana idea untuk mencari pendekatan yang efektif untuk pelaksnaan Integrasi Pendidikan Islam. Antara yang dicadangkan di dalam konvensyen adalah
1.      Mengadakan perbincangan tertutup antara Kementerian Pendidikan dan Kementeriaan Perhubungan Agama dan mana-mana organisasi yang berkaitan untuk membincangkan tentang integrasi pendidikan islam
2.      Untuk membentuk jawatankuasa yang merancang, menerima dan melaksanakan Integrasi pendidikan Islam
3.      Untuk memberi kefahaman tentang kepentingan Integrasi Pendidikan Islam kepada seluru rakyat Brunei melalui seminar, taklimat, kursus dan media
Dalam mengukuhkan Integrasi Pendidikan Islam ini, beberapa  aspek yang telah disenaraikan oleh pengkaji iaiatu
1.      Pendidikan guru
Guru perlu dilatih untuk berfikir dan mempamerkan akhlak yang baik berdasarkan syariat Islam dan seterusnya menjadi contoh yang baik kepada pelajar. Oleh yang demikian pemilihan guru bukan semata-mata berdasarkan akademik sebaliknya turut mengutamakan personaliti dan penampilan. Kurikulum Pendidikan Guru perlu disemak semula dan beberapa kursus  seperti Falsafah Pendidikan Islam dan Sejarah Pendidikan Islam perlu dimasukkan didalam silibus. Guru perlu dilatih tentang metodologi, aspirasi dan contoh baik yang perlu dilaksanakan dalam pembelajaran.
Pengkaji juga berpendapat sistem ini tidak akan berjalan lancar tanpa latihan yang mantap kepada guru dimana guru perlu faham tentang konsep, falsafah dan objektif Integrasi Pendidikan Islam ini. Guru juga perlu melalui proses pendidikan secara integrasi iaitu kesepaduan  ilmu naqliah dan ilmu aqliah di universiti atau kolej latihan perguruan. Seandainya pihak universiti dan kolej latihan perguruan tidak mampu meneydiakan sistem pendidikan bersepadu kepada guru-guru yang kebanyakkannya dilatih berdasarkan sistem sekular maka ini jelas membuktikan objektif  Integrasi Pendidikan Islam sukar untuk dijanakan.
2.      Buku teks
Jabatan Perkembangan Kurikulum memainkan peranan penting dalam penyediaan dan penerbitan buku teks untuk dijadikan bahan bacaan Integrasi Pendidikan Islam. Projek ini Berjaya mendapat kerjasama daripada ilmuan Islam dalam menerbitkan buku yang bersesuaian.
3.      Peranan Guru
Islam memuliakan peranan guru memandangkan guru adalah menyambung peranan Rasulullah saw dalam menyampaikan dakwah Islam. Oleh yang demikian guru perlu melengkapi diri mereka dengan ilmu, kemahiran, personaliti, akhlak  dan sikap yang bersesuaian dengan peranan mereka sebagai “qudwah hasanah” kepada plejar
4.      Aktiviti Kokurikulum
Aktiviti kokurikulum juga memainkan peranan dalam mengembangkan potensi pelajar. Aktiviti yang dijalankan mampu meningkatkan pengetahuan, kemahiran, pengalaman,, sikap dan personaliti pelajar. Terdapat 6 prinsip yang mendasari sistem pendidkan ini iaitu
1.      Ilmu pengetahuan adalah bekalan utama untuk individu menghadapi cabaran kehidupan dan memperolehi  lebih banyak ilmu serta mampu meningkatkan kehidupan secara berterusan
2.      Penguasaan ilmu akan meningkatkan kemampuan berfikir manusia, hasilnya pelajar mampu menyuarakan pandangan secara jelas dan kritis. Di sekolah pelajar perlu dilatih dalam pelbagai aspek supaya pelajar tahu untuk menyelesaikan masalah secara efektif
3.      Integrasi Kurikulum perlu mengandungi element spiritual, kemanusiaan dan patriotism yang mampu membangunkan moraliti pelajar.
4.      Mempromosikan dan membangunkan bahasa Melayu sebagai bahasa dalam mendapaatkan ilmu merupakan langkah yang penting memandangkan kemampuan pelajar menguasai ilmu turut dipengaruhi oleh faktor bahasa.
5.      Mewujudkan budayaa sikap mencintai ilmu dan budaya membaaca
6.      Nilai – nilai murni yang merentasi subjek perlu ditanam secara kreatif dan menyeronokkan dalam pembelajaraan.

Cabaraan dalam Pelaksanaan Integrasi Pendidikan Islam

Pendidikan Islam merupakan  elemen terpenting dalam elemen pendidikan. Islam membentuk kerangka ilmu bagi setiap disiplin ilmu yang lain. Oleh yang demikian guru bukan sahaja perlu menguasai ilimu yang akan disampaikan sebaliknya turut menzahirkan akhlak yang terpuji untuk merealisasikan objektif Integrasi Pendidikan Islam
Dalam menghadapi cabaran di abad 21 ini negara amat memerlukan individu yang bersikap terbuka dan mengamalkan sikap toleransi antara agama. Dua karekter ini merupakan produk utama keberhasilan Integrasi pendidikan islam. Oleh yang demikian pelajar memerlukan pendidik yang bukan sekadar memberikan ilmu sebaliknya dapat membakar semangat pelajar dalam mencapai objektif ini dengan nilai-nilai yang diterapkan sebagai persiapan menjadi insan yang berguna terhadap masyarakat.
 Pengkaji juga menyatakan cabaran yang terhebat adalah untuk memastikan segala pembelajaran yang mengandungi nilai dan roh Islam yang dipelajari disekolah dapat diteruskan di rumah. Tidak dinafikan cabaran yang dihadapi pada zaman kini dalam mengekalkan ‘biah” yang baik ini merupakan tugas yang lebih mencabar daripada zaman sebelum ini. Perjuangan ini menuntut kesabaran dan ketekunan secara berterusan .
Oleh yang demikian pengkaji menyarankan bahawa pendidikan dan pembelajaran perlu disepadukan  yang mampu melahirkan individu yang bukan sehaja berilmu bahkan cemerlang dari aspek integriti, bertanggungjawab dan mampu menyumbang kepada masyarakat. Maka dalam merealisasikan pelaksanaan Integrasi pendidikan islam terdapat empat faktor utama yang perlu dititik beratkan.
1.      Kreativiti – menggunakan pelbagai metodologi dan pendekatan di dalam kelas. Kreativiti membantu dalam peningkatan pedagogi dan meningkatkan qualiti pendidikan masa hadapan dan ummah. Ini boleh dicapai melalui pembangunan pedagogi, pembelajaran dan pentadbiran.
2.      Reflectivity : respon terhadap pemikiran yang menggunakan strategi  meta-kognitif
3.      Persefahaman : sistem yang menonjolkan simbiosis dalam hubungan dalamaan  yang merujuk proses menerima dan memberi. Pelaksanaan sekolah bestari merupakan hasil kesepaduan dan kerjasama antara pihak pentadbiran, guru dan pelajar dalam menghasilkan suasana yang harmoni
4.      Amanah: Islam menekankan tentang konsep amanah dimana amanah yang telah dipertanggungjawabkan akan dipersoalkan di hari akhirat kelak. Maka semua pihak akan melaksanakan amanah dengan adil dan iklas.  
Kesimpulan
Pengkaji melaksanakan kajian berdasarkan kajian perpusatakaan.  Namun didapati banyak petikan – petikan yang tidak dinyatakan sumber dengan tepat bahkan wujudnya keraguan dalam sumber yang dinyatakan. Pengkaji  banyak mengulas tentang pelaksanaan, cabaran dan implikasi daripada Integrasi Pendidikan Islam ini namun pengkaji tidak menjelaskan secara terperinci sama ada  sistem ini berjaya atau tidak dalam menghasilkan generasi yang holistik. Dalam erti kata yang lain pengkaji tidak menghuraikan dapatan kajian secara lebih mendalam untuk membolehkan mengkaji menilai kembali kewajaran sistem ini diteruskan atau dirombak. Pengkaji juga ada menyebut tentang sekolah rintis di bahagian abstrak yang telah menggunakan sistem Integrasi pendidikan namun perkara tidak diterangkan secara lanjut dalam mana-mana bahagian.  Bagaimanapun  pengkaji menggunakan bahasa yang mudah difahami  secara umumnya dapat dijadikan  sebagai sumber akses  bagi rangka  sistem pendidikanan di  Brunei Darussalam. 

No comments:

Post a Comment

jom klik...=)