klik klik

Monday, August 1, 2011

Aspek-Aspek Perbezaan Individu

  • Fizikal

Perbezaan ini merupakan perbezaan yang boleh dilihat dengan mata kasar seperti rupa paras, susuk badan, jantina, kemahiran fizikal dan kebolehan kerja tangan

  • Kognitif atau Mental

Perbezaan mental dapat dilihat dari segi pengetahuan sedia ada pada murid, pengalaman latar belakang, kebolehan akal, keupayaan belajar, kadar kebolehan bertindak, tinjau ke hadapan dan kebolehan bahasa.

  • Emosi

Aspek-aspek emosi ialah ketenteraman dan penyesuaian emosi, kebolehan menanggung kekecewaan dan kesabaran serta mengawal emosi. Emosi seseorang itu ialah gembira, duka, suka, marah, benci, cinta, kasih-sayang, takut dan sebagainya.

  • Tingkah laku

Ini boleh ditinjau dari kebolehan khas yang diwarisi, peluang alam sekitar yang luas dan galakan yang positif biasanya mewujudkan kecenderungan dan sikap positif juga. Tingkah laku yang berbeza seperti pergaulan, perhubungan, tingkah laku berinteraksi, unsur-unsur kebudayaan seperti pakaian, sikap dan ketegasan bertindak, kebolehan bertanggungjawab dan bekerjasama. Tingkah laku ini didorong oleh faktor-faktor persekitaran seperti keluarga, rakan sebaya dan kebudayaan.

  • Sosial

Kelas sosial, latar belakang, kebudayaan dan status ekonomi mempengaruhi kehidupan semua kanak-kanak dari mula mereka dilahirkan

No comments:

Post a Comment

jom klik...=)