klik klik

Monday, August 1, 2011

Yes, Saya Boleh!!!

“ Saya boleh!!!”

“ Saya hebat !!!”

Itulah kata-kata positif

Guru sebagai role model di dalam kelas perlu menggunakan gaya bahasa yang positif apabila bercakap dengan murid. Gaya bahasa adalah berkait dengan estim individu. Individu-individu yang cemerlang adalah individu yang berfikiran positif. Pemikiran positif ini akan terpancar melalui gaya bahasa yang positif

Gaya bahasa negatif menyebabkan individu itu tidak disukai oleh individu yang berada di sekelilingnya, begitulah juga dengan guru. Guru yang menggunakan bahasa negatif akan dibenci oleh muridnya. Sebagaimana guru-guru perlu fasih menggunakan gaya bahasa postif demikian juga guru perlu mengajar anak murid bercakap dalam gaya positif

Jom tukar !!!

Negatif

Positif

Awak ni bodoh !!!!

Awak ni pandai, tapi awak tetap perlu berusaha untuk lebih pandai

Kenape awak ni degil sgt ????

Allah suka pada hambanya yang bersikap tawadhu’

Kenape awk ni pemalas ???

Awak kan rajin, tapi kenape hari ini awak lain????

Boleh ke aku buat???

Insyaall, aku pasti boleh buat

Gaya bahasa yang lancar menggambarkan personaliti seseorang

Seperti kata pepatah : “Bahasa menunjukkan bangsa”

Ayuh, marilah kita sama-sama menukar gaya bahasa kita

No comments:

Post a Comment

jom klik...=)